Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2012

Άρθρο για τον Καλλικράτη

Ο Καλλικράτης αποτέλεσε μια σημαντική διοικητική μεταρρύθμιση με στόχο την διοικητική αποκέντρωση της χώρας και την ενίσχυση των διοικητικών δομών της περιφέρειας .
ΘΕΤΙΚΕΣ ΠΤΥΧΕΣ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ
 Στα θετικά σημεία του Καλλικράτη μπορούμε να αναφέρουμε:
Ø      την μείωση του διοικητικού κόστους η οποία προήλθε από την μείωση των έμμισθων αιρετών αντιδημάρχων και πρόεδρων διοικητικών συμβουλίων
Ø      την μείωση των δημοτικών επιχειρήσεων και των νομικών δημοτικών προσώπων και κατά συνέπεια λιγότερα μέλη διοικητικών συμβουλίων .
Ø      Μεταφορά αρμοδιοτήτων , η οποία δεν αρκεί να είναι μια θεσμική μεταβολή , αλλά να συνοδεύεται από μεταφορά υπηρεσιών, ανθρωπίνου δυναμικού, υποδομών και πόρων.
Ø      Μέσω του προγράμματος Διαύγεια ενισχύονται θεσμοί διαφάνειας και καθιερώνεται πλέον:

α) Υποχρεωτική Ανάρτηση στο Διαδίκτυο όλων των Πράξεων και Αποφάσεων των Οργάνων των ΟΤΑ.

β) Καθιέρωση Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας των ΟΤΑ.

γ) Υποχρεωτικός προληπτικός έλεγχος όλων των δαπανών των ΟΤΑ από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ø      Εισαγωγή νέων  θεσμών δημοτικής διακυβέρνησης :
α) Η Εκτελεστική επιτροπή που αποτελείται από το δήμαρχο και τους αντιδημάρχους και έχει την ευθύνη του συντονισμού του δημοτικού έργου.
β)Την Οικονομική επιτροπή στη ουσία η παλιά Δημαρχιακή Επιτροπή και αποτελεί το όργανο παρακολούθησης και ελέγχου της οικονομικής λειτουργίας του δήμου. Απαρτίζεται από τον δήμαρχο ή τον οριζόμενο από αυτόν αντιδήμαρχο ως πρόεδρο και από μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου τόσο της πλειοψηφίας όσο και της αντιπολίτευσης (άρθρο 74)
γ)  της Επιτροπής ποιότητας ζωής ( στους δήμους άνω των 10.000κατοίκων.) που είναι αποφασιστικό και εισηγητικό όργανο άσκησης των σχετικών με την ποιότητα ζωής, τη χωροταξία, την πολεοδομία και την προστασία του περιβάλλοντος αρμοδιοτήτων του δήμου.
δ)Ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης που εκλέγεται σε δήμους με πληθυσμό άνω των 20.000 κατοίκων με αυξημένη πλειοψηφία των 2/3 του δημοτικού συμβουλίου, δέχεται καταγγελίες των άμεσα θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων για κακοδιοίκηση και διαμεσολαβεί να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα , ενώ μπορεί να διατυπώνει προτάσεις βελτίωσης της δημοτικής διοίκησης.
ε) Δημοτική επιτροπή διαβούλευσης σε δήμους με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων και έχει μόνο συμβουλευτικές αρμοδιότητες επί των δημοτικών θεμάτων
ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Διανύοντας το 10ο μήνα εφαρμογής του Καλλικράτη παρατηρούμε σημαντικές αδυναμίες που οφείλονται τόσο ότι η κεντρική διοίκηση παρουσιάζεται ανέτοιμη να δώσει πνοή στο μεγάλο νέο αυτοδιοικητικό μοντέλο , δείχνει να πληρώνει την επιβολή βιαστικής  εφαρμογής στη λογική των γενικότερων δεσμεύσεων του μνημονίου , με αποτέλεσμα να γίνονται πλέον οι δυσλειτουργίες του καλλικράτη και οι οποίες οφείλονται :
Ø       Καθυστέρηση  έκδοσης των σχετικών υπουργικών αποφάσεων και προεδρικών διαταγμάτων όσον αφορά την μεταφορά των προβλεπόμενων αρμοδιοτήτων, αλλά πολλές φορές η Κεντρική Διοίκηση αρνείται να εκχωρήσει τις αρμοδιότητες.
Ø       Μείωση των εσόδων από τους ΚΑΠ σε συνδυασμό ότι δεν καλύπτονται οι μεταφερόμενες αρμοδιότητες όπως είναι η μεταφορά των μαθητών καθιστούν προβληματική την λειτουργία των Δήμων.
Ø       Μείωση των πόρων για  επενδύσεις μέσω της ΣΑΤΑ διογκώνουν την ύφεση και την αναπτυξιακή στασιμότητα στις τοπικές κοινωνίες.
Ø      Δραματική μείωση της ΣΑΤΑ σχολείων που αφορά κονδύλια για συντηρήσεις σχολείων σε μηδενικό επίπεδο .
Ø      Λειτουργία τεράστιων ενιαίων σχολικών επιτροπών 2 σε κάθε δήμο χωρίς να έχουν αποσαφηνισθεί επακριβώς οι αρμοδιότητες και ο ακριβής τρόπος λειτουργίας.
Ø      Αδυναμία ενοποίησης των περιοχών, εξαιτίας των χωροταξικών τερατουργημάτων στη Θεσσαλονίκη στη λογική των κομματικών σκοπιμοτήτων, όπως ένταξη του  πρώην δήμου Πεύκων στο δήμο Νεάπολης -Συκεών , αντί της φυσιολογικής ένωσης με το πρώην Δήμο Χορτιάτη . Στα όρια του παραλογισμού η ένωση του Θερμαϊκού κόλπου με την λίμνη Κορώνεια που επιτυγχάνεται με το νέο Δήμο Πανοράματος -Πυλαίας  .
Ø      Έλλειψη  αρμοδιοτήτων( μόνο χορήγηση αδειών σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος)  στα  συμβούλια  των Δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων και κατά συνέπεια την αδρανοποίηση των τοπικών συμβουλών που θα μπορούσαν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην προώθηση ζητημάτων της τοπικής κοινωνίας .
ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΝΕΑΠΟΛΗΣ- ΣΥΚΕΩΝ?
Οι πολίτες όλων των δημοτικών ενοτήτων  νιώθουν την απουσία της Δημοτικής αρχής ,και όσο περνάει ο καιρός οι πολίτες νιώθουν αισθήματα εγκατάλειψης και  αποξένωσης και είναι δικαιολογημένα προβληματισμένοι  για τα νέα δεδομένα που έφερε ο Καλλικράτης .
Εικόνες εγκατάλειψης δυσλειτουργίας παντού εξαιτίας του συγκεντρωτικού συστήματος, της λογικής για όλα αποφασίζει ο δήμαρχος .
Οι πολίτες γνωρίζουν την μείωση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Βλέπουν τις γειτονιές να μην είναι καθαρές .
Ενώ δεν έχουν προχωρήσει μέχρι σήμερα σημαντικά θέματα που επηρεάζουν αρνητικά την εικόνα του Δήμου.
Στο δήμο Νεάπολης –Συκεών δεν έχουν προχωρήσει ακόμη η συγχώνευση των κοινωφελών επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να υπάρχουν απλήρωτοι εργαζόμενοι για παλαιότερες μισθοδοσίες τους, είναι άξιον απορίας πως ο  Δήμος-αυθεντία που «εξάγει τεχνογνωσία» δεν κατάφερε ακόμη να προχωρήσει στη συγχώνευση των Δημοτικών επιχειρήσεων και των Νομικών Προσώπων καθώς και στην ίδρυση της Ενιαίας Σχολικής Επιτροπής…
Δεν έχει προκηρυχθεί ακόμη η θέση για έναν από τους σημαντικότερους νέους θεσμούς  του Συμπαραστάτη του Δημότη, Μήπως γιατί για την επιλογή του απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία και ο κ. Δήμαρχος δεν θα έχει την αποκλειστική επιλογή;

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δρώμενα Εφημερίδα

Δημοφιλείς αναρτήσεις

About Me

Η Φωτό Μου
Νεάπολης & Συκέων δρώμενα
Θεσσαλονίκη, Νεάπολη, Greece
Υποψήφιος Δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών
Προβολή πλήρους προφίλ
Από το Blogger.

Αναγνώστες

Powered By Blogger

Συνολικές προβολές σελίδας